Únor 2014

Evektor SportStar RTC - letadlo pro aerokluby

SportStar RTC je jedním ze 3 příjemných výrobků společnosti, která vzala v úvahu potřeby leteckých škol. Evektor nám dodal výrobek, který je robustní, homogenní, spolehlivý a velmi dobře vyrobený. Jeho chování v letu je přizpůsobeno aeroklubům způsobem pilotáže, která však nechává dostatečné vnímání pro žáky-piloty, aby se rychle naučili zvládnout všechny aspekty létání, a také robustnost, která nevylučuje pečlivý design a úžasné pohodlí.

Originální článek letového testu SportStaru RTC v časopise Aviation at Pilot, Francie můžete stáhnout zde. Autor: Emmanuel Davidson, Fotografi: Jean-Michel Bossuet

Evektor, dlouhodobě zavedený výrobce letadel v České republice, právě dodal první letadla SportStar RTC svým distributorům. Tato letadla, certifikovaná dle předpisu EASA CS-LSA, umožňují pilotní výcvik bez omezení. Emmanuel Davidson je prvním, který otestoval letadlo SportStar RTC, silně orientované na trh cvičných letadel.

Ve Francii byl trh cvičných letadel dlouhodobě střeženým teritoriem letadel Pierre Robin, ale nyní více a více aeroklubů touží mít více moderní letadla s nízkými provozními náklady.

V dnešní době design letadla hraje důležitou roli ve výběru budoucích pilotů a aerokluby to musí brát v úvahu. Evektor dobře chápající tuto tendenci rozehrál všechny trumfy certifikací dvoumístného letadla SportStar dle předpisu EASA CS-LSA, aby nabídnul letadlo pro výcvik, které je relativně levné a má obzvláště dobré charakteristiky. Český výrobce je velmi dobře známý ve Francii svými ultralehkými letadly EuroStar, ale často je ignorováno, že nabízí kompletní řadu letadel. Rychlé čtyřmístné letadlo VUT100 Cobra a EV-55 Outback, dvoumotorové turbovrtulové letadlo pro 9 cestujících, jsou pouze dva příklady letadel vyráběných Evektorem.

Setkali jsme se s Fabricem Hoffmannem, zakladatelem firmy Aero4You a novým importérem letadel Evektor. Společnost působící v teritoriu Plessis-Belleville se zabývá prodejem letadla SportStar RTC pro zákazníky ve Francii. Fabrice si je plně vědom složitosti přesvědčit aerokluby a letcké školy, aby důvěřovaly novému importérovi v oblasti letectví.

Synergie kompetencí

Soukromý pilot, který se rozhodl spojit nadšení a profesionální projekt, ale založený na solidních zkušenostech z jiných oblastí se rozhodl obklopit se dalšími kompetencemi s lidmi schopnými přesvědčit potenciální zákazníky o kvalitě distribuovaných letadel.

To je důvod, proč Patrick Wadsworth, letecký instructor a letecký examinátor velmi známý v regionu Paříže, se připojil. Létal více než 40 let, povzbuzován také jeho rodinnou, která je rovněž nakažena virusem třetího rozměru. Bylo to v kokpitu letadel BOAC Comet hangárovaných v Bourget z důvodu série vyšetřování nehod, jako malý chlapec objevil letectví po boku svého otce. Od té doby nikdy nevystoupil z kokpitů při dělání kariéry související s palubními přístroji a pak jako instruktor simulátorů letadel. V současné době pokračuje vyučováním technologie pro mladé lidi v Agile de Lognes. Patrick a Fabrice mají jasnou vizi o trhu, na který se soustředí. Zachovávají si chladnou hlavu, zatímco stanovují akční plán pro prodej. Podpora výrobku jedna z absolutních priorit a jejich strategie, která je přesvědčila pro volbu Evektoru a pro prodej SportStaru.

………………….

Fabrice Hoffmann a Patrick Wadsworth zajišťují marketing letadel SportStar RTC ve Francii. Dva radikálně odlišné profily, ale společná efektivita a vášeň. Působí na letišti Plessis-Belleville, kde je sídlo Aero4You.

................

Prozkoumal jsem letadlo s Patrickem. Protože je letecký instruktor a examinátor můj požadavek pro kompletní instruktáž na zemi není pro něho žádným překvapením. Takže jsme strávili celou hodinu seznamováním s technickými charakteristikami, letovými parametry, atd. I když jsme pravidelně testovali “lehká” letadla, rozbor letové příručky dává jasnou představu o pozici výrobce na trhu a charakteristikách SportStru RTC. Některé manuály respektují strukturu požadovanou úřady, ale vyznívají poněkud naprázdno. Naštěstí manuál letadla SportStar RTC nepatří do této kategorie.

Extrémně úplný a detailní plně uspokojí instruktory, kteří si přejí používat letovou příručku jako základ pro bezpečné školení. A zde je další dobré překvapení. Letová příručka byla zcela a velmi dobře přeložena do francouzštiny. I když překlad je pouze pro uživatelský komfort a originální verze má přednostní vliv, je to každopádně trumf. Vše je jasné a nic není ponecháno na nejednoznačný výklad.

Jakmile jsme zjistili charakteristické rychlosti a limity, začali jsme mluvit o zaměření letounu na jeho cílové použití, výcvik pilotů a použití v aeroklubech. Vše bylo koncipováno s cílem umožnit každodenní provoz, aby nenastalo odstavení letadla. Konstrukce je pevná s použitím kovu, což umožňuje snadné opravy. I když je konstrukce nýtovaná, v konstrukci je dokonce použito i lepení, jako je tomu u starých letadel Grumman. Tato známá a dobře zvládnutá technologie umožňuje posílit pevnost trupu a křídla bez zvýšení hmotnosti znásobením řad nýtů. Zvláštní pozornost byla věnována přístupu do motoru s ohledem na snadnou údržbu motoru Rotax. Řízení letadla je provedeno prostřednictvím táhel s výjimkou směrového řízení, které používá lana. To minimalizuje seřizování napětí lan a umožňuje homogenní systém řízení v průběhu celého roku. Skleněný překryt kabiny poskytuje všestranný výhled (za podmínky, že máte pružný krk) a má obzvláště elegantní uzamykací systém, který je praktický při používání. Vizuální signalizace na přístrojové desce signalizuje posádce každé dílčí uzavření kabiny. Přítomnost vizuálních nivelačních značek na celé konstrukci umožňuje ověřit správnou geometrii křídel a trupu po tvrdém přistání, což je vždy možné v průběhu výcviku.

Podvozek se skládá s kompozitních podvozkových noh a příďového kola tlumící nárazy díky gumovým silentblokům, stejně jako na letadlech Mooney. Konstrukce dává velmi hodnotný dojmem robustnosti a jednoduchosti. Okamžitě pochopíte, že letadlo je koncipováno tak, aby odolalo tvrdému výcviku na nerovných letištích.

Prostorná přístrojová deska umožňuje instalaci moderní avioniky. Madlo padákového záchranného systému je vidět pod plynovou připustí.

Linie letadla SportStar je elegantní a dobře vyvážená, I přes svou malou velikost. Svislý stabilizátor je velmi účinný, umožňující řízení letadla při bočním větru. Interiér je elegantní a komfortní. Mezi sedadly se nachází malá sklopná loketní opěrka. Pedály nožního řízení jsou stavitelné. Přístup do kabiny je snadný a protiskluzová opatření jsou účinnější než se zdá!

Předletová kontrola byla rychlá, protože čas zbývající do soumraku se rychle krátil. Žádné zvláštní komentáře k předchozímu není třeba, pouze, že zkontrolovat hladinu oleje je velmi snadné a motorové kryty mohou být demontovány za méně než tři minuty, aby byla provedena kompletní prohlídka motoru.

Výrobce doporučuje provedení této činnosti před prvním vzletem dne. Rovněž použité kamloky mají dostatečnou kvalitu, aby odolaly zkoušce času.

Úžasný komfort pro lehké letadlo

Jednou ze slabých stránek velmi lehkých letadel je často komfort na palubě. I když to není velký problém pro studenta, který nestráví více než hodinu na palubě, není to stejné pro letového instruktora, jehož záda trpí od realizovaných váhových úspor na čalounění a sedadlech. Bez váhání vám říkáme, že toto není žádné problém na letadle SportStar. Nejen že sedadla jsou komfortní, stavitelné pedály vám umožní nalézt správnou dobrou pozici pro příjemné pilotování, která umožňuje dlouhé a opakované lety. Navíc interiér je elegantní, není zde nic co vytknout. Povšimněte si malé sklápěcí loketní opěrky mezi sedadly, kterou si oblíbíte při dlouhém cestování.

Ovládací prvky jsou rozmístěny inteligentním způsobem, s výjimkou parkovací brzdy. Umístěna téměř pod pilotní sedačkou, není viditelná pro instruktora a vyžaduje určité sehnutí instruktora, aby ji použil. Kromě tohoto detailu jsem nenašel žádný nedostatek v uspořádání ovladačů a výbavě.

I přes svou omezenou velikost, dvoumístný SportStar překvapí dojmem komfortu, který máte v kokpitu. Jakmile “vklouznete” do letadla, vypadá to, že se stalo větší a nabízí prostor, který z venku netušíte. Šířka kabiny v ramenou je 1,18 m, což je rekord pro letadla v této kategorii. Pro srovnání uvádíme, že Mooney Ovation 2 disponuje kabinou o šířce 1.10 m… Posádka dvou může pohodlně dýchat bez jakýchkoliv problémů.

Palubní deska je dostatečně velká, aby umožnila instalaci standardních přístrojů nebo EFIS a EMS multifunkčních obrazovek. Jedna věc navíc, veškeré tlačítka a ukazatele jsou letecké kvality. Jsou téměř bezchybné. Třešničkou na dortu je protisluneční clona, která může být vytažena na vrchní části překrytu kabiny a chránit posádku proti slunci.

Znatelné změny

Je vždy zajímavé létat v nové verzi letounu. SportStar RTC není velmi odlišný od LSA nebo ULM verzí. Nicméně některé změny jsem vnímal okamžitě. Všeobecný dojem je, že jste v úspěšném a hotovém letadle. Hon za hmotností probíhající u UL letadel se zde neodehrává a je možné to vnímat. S maximální vzletovou hmotností 600 kg můžete konečně mít konstrukci, kde se nemusíte obávat při nastoupení dvou poměrně korpulentních cestujících bez lhaní sami sobě. V důsledku toho zde stále zbývá užitečné zatížení pro palivo: Jaká změna! Zjistili jsme následující rozbor zatížení: 180 kg posádka, 362 kg prázdná hmotnost letadla (s padákovým záchranným systémem) a 44 kg paliva, což je kolem 60 litrů nebo 3,5 hodny letu bez rezervy. Takže nyní máme 586 kg a mohli bychom naložit dalších 14 kg paliva nebo zavazadel.

To je komfortní a realistické pro použití v letecké škole. Navíc toto certifikované letadlo má padákový záchranný systém, který zdůvodňuje o něco vyšší prázdnou hmotnost letadla než konstrukční data. Tento dojem změny je potvrzen při pojíždění. Směr je přesnější, ale nemůžu potvrdit, že je to vliv související s poněkud odlišným příďovým podvozkem nebo vyšší hmotností letadla. Po motorové zkoušce, není divu, vysunuli jsme vztlakové klapky prostřednictvím velkého madla a přidávám na rychlosti. Je snadné stabilizovat trajektorii a dosahuji rychlosti v mžiku oka. V průběhu počátečního stoupání sklon stoupání je výrazný a letadlo je velmi stabilní. Žádné obavy o zachování symetrie, lehký dotek chodidlem je dostatečný pro udržení kuličky ve středu. Výkony z letové příručky jsou rychle ověřeny. SportStar zcela čestně uvádí cestovní rychlost. Každopádně 95 KTAS při 5000 otáčkách motoru nebo 105 KTAS při 5500 otáčkách při spotřebě 17 l za hodinu, to je velmi dobrý výsledek.

Ovládání plynové přípusti se provádí prostřednictvím přípusti typu Vernier shodně jako na letadlech Cessna nebo Mooney. Je snadno ovladatelná a především umožňuje obzvláště přesnost nastavení. Během letu mě překvapily dvě věci. První je, že mohu položit má chodidla na podlahu, aniž by letadlo ode mě vyžadovalo činnosti. Stabilita při ostrých zatáčkách je impozantní. Další je, že mohu opustit prvky řízení, aniž bych pozoroval nepatrné změny výšky nebo náklonu: neutralita je pozoruhodná. Řízení letounu je příjemné, dostatečně těžké ve třech osách, že máte pocit pilotování, a dostatečně lehké, že si můžete užívat pilotování SportStaru RTC přesně na jeho trajektorii letu. Řízení letu je rovněž velmi přesné, což činí let ve formaci s jiným letadlem snadný a bezpečný. Elektrické vyvážení výškového kormidla je docela citlivé, ale je možné si na to přivyknout velmi rychle.

Poté, co byly pořízeny fotografie, dovolili jsme si provedení manévrů za účelem vykonání série pádů: v přistávací konfiguraci, s vytaženými klapkami, v zatáčce a také při plném výkonu. Ve všech těchto konfiguracích se pád objevil při rychlostech, jak je uvedeno v letové příručce letadla a bez tendence vyskytnout se na jednom nebo druhém křídle. Postačí vrátit ruku bez zásahu do řízení, aby letadlo obnovilo svoji neutrální polohu. Stručně řečeno, všechno je to dostatečně demonstrativní pro leteckou školu a dostatečně přátelské, takže piloti nováčci by neměli mít strach ze samostatného letu.

Na přistávací dráze jsme provedli sérii přistání a okruhů. Chování je vždy dobré. Můžete vnímat účinky motoru bez nutnosti vynaložení nadměrného úsilí při pilotáži, a to i v případě "brutálních" okruhů. Vzdálenosti vzletu a přistání jsou velmi krátké a podvozek pruží dobře, což je praktické v případě pozdního dosednutí.

Dobře vyrobený a stále levný

Letadlo SportStar RTC je jedním ze tří příjemných výrobků společnosti, která vzala v úvahu potřeby leteckých škol. Evektor nám dodal výrobek, který je robustní, homogenní, zvučný a velmi dobře vyrobený. Jeho chování za letu je adaptováno aeroklubům způsobem pilotáže, která ponechává dostatečné vnímání pro školené žáky, aby se rychle naučili, jak zvládnout aspekty létání, a také robustností, která nevylučuje pečlivý design a úžasné pohodlí. Připomínáme, že to není letadlo pro zaneprázdněné cestovatele, ale dvousedadlové letadlo zkonstruované pro letecké školy nebo aerokluby, které hledají víceúčelové a levné letadlo, každopádně je levnější než další existující řešení. Výsledek je excelentní a úspěch SportStaru RTC závisí jen na zájmu leteckých instruktorů a jejich vůli ignorovat okolní mrzutost a přijet letadlo vyzkoušet.

Letadlo SportStar je založeno na jednoduché koncepci a údržba je opravdu minimální díky pevné konstrukci letadla. To činí SportStar RTC ideální volbou pro prostředí aeroklubů a leteckých škol.

Evektor vstoupil do nového roku s novými objednávkami a dodávkami do USA

Evektor zaznamenal úspěch na lednové výstavě US Sport Aviation Expo 2014 v USA. Společnost Evektor-Aerotechnik podepsala objednávky na dodávku 2 sportovních letadel Harmony LSA americkým zákazníkům. Navíc ještě v lednu byly do USA expedovány další dvě lelhká sportovní letadla SportStar MAX s přístrojovým vybavením pro lety v noci. 

První ze dvou objednávek na letadlo Harmony LSA byla podepsána mezi společností Evektor-Aerotechnik a americkým dealerem AB Flight z Pensylvanie. Objednané letadlo Harmony LSA je vybaveno přístroji pro lety za podmínek IFR, moderní multifunkční integrovanou avionikou Garmin G3X s autopilotem a motorem Rotax 912S. Letadlo bude provozováno leteckou školou na severovýchodě spojených států, která se při výběru cvičného letounu z mnoha LSA typů na trhu rozhodla právě pro letadlo Harmony LSA z důvodu jeho špičkových letových vlastností, ověřené vysoké spolehlivosti a  nízkým provozním nákladům.

Druhé objednané lehké sportovní letadlo Harmony LSA je vybaveno glass cockpitem Dynon SkyView s 10ti palcovými displeji EFIS + EMS, 3-D vizualizací terénu, výbavou pro lety v noci, autopilotem a nejnovějším motorem Rotax 912iS se vstřikováním paliva. Letadlo bude používáno privátním zákazníkem jako cestovní letoun. Společnost Evektor-Aerotechnik podepsala objednávku se svým americkým dealer Dreams Come True Aviation z Ohia.

Lehké sportovní letadlo Harmony LSA, se vzletovou hmotností 600 kg, prostornou kabinou o šířce 118 cm a doletem až 1300 km je zcertifikováno také v České republice - v kategorii LAA ELSA. Letadlo je celosvětově populární jak pro cestování privátních pilotů, tak pro výcvik pilotů v leteckých školách.

S celosvětově prvním certifikovaným lehkých sportovním letadlem v USA a více než 100 dodanými letadly na americký trh patří lehká sportovní letadla firmy Evektor-Aerotechnik k 7 nejprodávanějším modelům na trhu USA. S novými dodávkami našich letadel je naše společnost přesvědčna o dalším upevňování pozice na americkém trhu.