SportStar EPOS+

SportStar EPOS+ představuje koncept sportovního letounu budoucnosti - poháněný elektrickým motorem, přívětivý k životnímu prostředí, s nízkými náklady na provoz a údržbu. Originální pohonná jednotka představuje vrchol výkonové řady pohonů, které jsou mimo jiné určeny pro kluzáky, motorová rogala, popřípadě motorový paragliding.

Pohonná jednotka letounu SportStar EPOS

Unikátní pohonná jednotka

Pohonnou jednotku tvoří kompaktní a výkonný stejnosměrný elektromotor RE BB 90-5 o výkonu 75 KW od společnosti Rotex Electric, který přímo pohání třílistou kompozitovou vrtuli vyrobenou VZLÚ Praha. Výkon motoru je řízen prostřednictvím elektronické řídící jednotky od společnosti MGM COMPRO, která zajišťuje optimální využití energie uložené v bateriových kontejnerech. Letoun může být osazen dvěma dvojicemi kontejnerů – každý kontejner obsahuje 45 lithium polymerových článků zapojených sériově.

Detail letounu SportStar EPOS

Přívětivý k životnímu prostředí

Díky elektrické pohonné jednotce letoun neprodukuje žádné emise a není ani nutná manipulace s žádnými látkami, které by mohly ohrozit životní prostředí – především palivem nebo motorovým olejem. Také hluk při provozu letounu je významně redukován, což umožňuje využití letišť blízko obydlených ploch aniž by místní obyvatelé byli obtěžování nadměrným hlukem. V neposlední řadě tak došlo i ke zvýšení komfortu pro posádku letounu.

Displej MFD

Zjednodušené ovládání motoru

Ovládání pohonné jednotky je velmi intuitivní – pouze jeden ovladač pohybující se vpřed a vzad. O optimální chod motoru, stav baterií a celé pohonné soustavy se stará řídící jednotka. Všechny potřebné informace jsou přehledně zobrazovány na digitálním ukazateli na palubní desce, který byl vyvinut na Fakultě informačních technologií VUT v Brně.

SportStar EPOS za letu

Nízké provozní náklady

Provozní náklady elektrického letounu jsou nesrovnatelně nižší než u letounu se spalovacím motorem. Jen náklady na „palivo“ jsou o 75% nižší. Dobíjení baterií se provádí z běžné 400 V elektrické sítě prostřednictvím nabíjecí stanice. Proces nabíjení je plně automatický a je optimalizován pro udržení vysoké životnosti baterií.

Deatil elektromotoru

Integrovaná nabíjecí elektronika

V letounu je instalovaná nabíjecí elektronická jednotka, která umožňuje nabíjení baterií přímo na letounu z běžné elektrické zásuvky (220 V, 50 - 60 Hz). Dobíjení baterií je možné i momo letoun prostřednictvím externí nabíjecí stanice připojené do třífázové elektrické sítě o napětí 400 V. Proces nabíjení je plně automatický a je optimalizován pro udržení vysoké životnosti baterií.

Spolupracující organizace

Logo Evektor

Hlavní řešitel a koordinátor projektu

Logo Rotex electric

Výrobce elektrického motoru

Logo VZLÚ

Výrobce vrtule

Logo MGM compro

Výrobce řídící jednotky

Logo Aeroworks

Dodavatel zobrazovací jednotky motorových parametrů

Logo LAA

Letoun SportStar EPOS je vyvíjen s přispěním a v souladu s předpisy ELSA Letecké amatérské asociace ČR a ASTM F2840-11.

Logo TAČRProjekt č. TA01030821 "EPOS" je řešen s finanční podporou TA ČR.

Technické parametry

Motor
Výrobce Rotex electric
Model RE X90-7, bezkartáčový, ss
Jmenovitý výkon 75 kW (100 hp)
Maximální otáčky 3 000 ot./min.
Hmotnost 20 kg
Vrtule
Výrobce VZLÚ, a.s.
Model V332-3A1
Typ 3-listá, kompozitová
Řídící jednotka motoru
Výrobce MGM COMPRO
Model HBC-SERIES V7, 300400/EPOS1
Max. trvalý proud 300 A
Max. napájecí napětí 400 V
Výkony
Maximální rychlost 260 km/h IAS
Cestovní rychlost 170 km/h IAS
Pádová rychlost 73 km/h IAS
Vytrvalost (2 + 2 bateriové kontejnery) cca  1 hod.
Bateriový kontejner
Typ článků SLPB100216216H
Výrobce Kokam Co., Ltd.
Počet článků v kontejneru 45 zapojených sériově
Max. napětí 378 V
Počet kontejnerů 2 + 2
Rozměry letounu
Rozpětí 10,462 m
Délka 5,980 m
Výška 2,476 m
Hmotnosti
Maximální vzletová hmotnost 600 kg
Prázdná hmotnost (bez akumulátorů) 285 kg
Max. hmotnost zavazadel 15 kg
Hmotnost kontejneru s bateriemi 53 kg

Video

Kontaktní formulář